Ринок офісної нерухомості
в епоху COVID-19


Уже майже рік світ перебуває в умовах карантину, який не тільки вносить обмеження в життя людей, але й істотно змінює характер розвитку практично кожного із секторів економіки. В контексті цих процесів ринок комерційної нерухомості також стикається з низкою змін. Перехід на віддалену роботу більш ніж 30% офісних співробітників спровокував певне зниження попиту на оренду. Разом з тим загальні тренди говорять про стійкість ринку офісної нерухомості навіть у непростий час пандемії.


Наслідки впливу COVID-19

Коронавірус спровокував ослаблення імунітету багатьох бізнесів. Серед основних симптомів: вимушений перехід частини співробітників в онлайн-режим, зниження частоти особистої комунікації з партнерами, скасування низки профільних заходів тощо. Все це не могло не вплинути на потреби компаній в офісній нерухомості, що, відповідно, викликало деякі зміни в цьому сегменті ринку.

В Україні через зниження попиту на офісні площі їхні власники змушені зменшувати орендні ставки на 10-15%. Ряд клієнтів укладає короткострокові договори оренди, оскільки не впевнені в розмірі прогнозованого прибутку найближчим часом. Також ми можемо спостерігати за зростанням тіньового ринку суборенди. Відзначаються процеси об’єднання компаній для оптимізації своїх витрат на оренду офісів.

Серед інших тенденцій зазначу, що в Україні збільшується вакантність офісних площ до рівня 10%. Це викликано тим, що сьогодні на ринок виходить ряд нових об’єктів. Близько двох років тому багато девелоперів прийняли рішення йти в сегмент офісної нерухомості. І тепер, на 2021-2022 рр., ця нерухомість буде виводитися на ринок, створюючи вакантність старих об’єктів та обумовлюючи зростання конкуренції.


Ключовий клієнт ринку

Найкращі шанси залишитися на докарантинному рівні й навіть посилити бізнес-позиції — у власників офісної нерухомості класу «А». Саме їхній клієнт в непростих умовах карантину не тільки зберігає свій статус-кво на ринку, але й продовжує активний розвиток. Цей претензійний клієнт продовжує підтримувати цінності корпоративної культури та розвитку команди в повноцінному живому спілкуванні, висуває цілий ряд серйозних вимог, задоволення яких гарантує конкурентну затребуваність для проєктів девелоперів.

Головний запит клієнта в сегменті офісної нерухомості класу «А» — максимальна підготовленість до експлуатації та весь комплекс послуг в контексті загальної філософії повноцінного поєднання роботи і життя.

Ключовим клієнтом у сфері комерційної нерухомості класу «А» на українському ринку є IT-сектор, який ставить ще вищу планку стандартів для офісів. Офісний простір IT-компаній зазвичай облаштовано краще, ніж типові офіси компаній інших сфер. Тут, як ніколи, важливо дотримуватися концепції «все включено». Такі офіси мають являти собою простір, що створює сприятливі умови як для зосередженої роботи, так і для активного відпочинку. Йдеться також про можливості мобільного розширення-звуження офісного простору і про окремі робочі та неробочі зони. Ці простори містять зони розваг — фан-руми, ігрові кімнати, зони для відпочинку — лаунж-зони, реструми, спортивні майданчики і тренажерні зали, а також відкриті тераси з робочими зонами. Все це створює окрему екосистему для комфортної роботи і життя в таких офісних просторах.

Важливим є і фактор оформлення зовнішнього вигляду будівель. Сучасні архітектурні шедеври з детально продуманою якісною інфраструктурою доповнюють систему внутрішнього наповнення — комплексу послуг всередині таких офісних просторів. Озеленені пішохідні зони, алеї, місця відпочинку на свіжому повітрі, велосипедні доріжки, зручні підземні паркінги. В доступності мають бути магазини, бари, ресторани, місця для навчання і занять спортом, а також облаштовані простори для проведення заходів.


Переможе найсильніший

Сучасні офісні комплекси — це не просто поруч розташовані офісні будівлі, це поєднання в одному місці всього, що потрібно для роботи та життя. Це комфорт всередині і зовні. Це повноцінний маленький світ, з власним унікальним благоустроєм за світовими стандартами, з філософією благополуччя.

Девелопери, які усвідомлюють ці ключові тренди, які розуміють потреби ринку й втілюють їх у життя, гарантовано будуть у виграшній позиції.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *